Een grijze auto hebben wij besteld en deze was door de corona crisis niet leverbaar meer. Kon nog wel maanden duren, gevraagd als er ook nog een andere kleur beschikbaar was en na veel bellen hadden ze een witte elektrische e-golf Volkswagen beschikbaar.
De e-golf hebben wij geleased voor 5 jaar en wij mogen 10.000 km per jaar ermee rijden of we betalen als wij daarover heen komen een bedrag per km. Nu vragen jullie je af is leen elektrische auto leasen wel goedkoper dan kopen of rijden in een tweedehands auto? En nu hebben jullie een BKR notering terwijl wij dat helemaal niet willen.
Onze vorige auto was total loss verklaard, maar ook hadden wij de laatste 4 jaren veel onderhoud aan onze oude auto. In 2019 waren wij voor onze auto al 3653 euro kwijt aan brandstof, onderhoud, verzekering en wegenbelasting. En in 2018 waren wij zelfs 6431,52 kwijt aan brandstof, onderhoud, verzekering en wegenbelasting. 6110,77 euro hebben wij in 2017 uitgegeven aan de auto. Altijd fijn als je gegevens precies bij houdt.
Autokosten afgelopen 3 jaren | |
---|---|
2019 | € 3.653,00 |
2018 | € 6.431,52 |
2017 | € 6.110,77 |
Totaal | € 16.195,29 |
Nu hebben wij onze Volkwagen e-golf kunnen krijgen voor 299 euro per maand + 4 euro per maand verlagen eigen risico per gebeurtenis van 500 naar 125 euro. Op jaar basis kost dat 3636 euro zonder brandstof. Aangezien wij gekozen hebben voor 10.000 km komt dat de "brandstof" op jaarbasis op 460 euro.
Private lease per jaar | |
---|---|
Volkswagen e-golf jaarlijks | € 3.636,00 |
10.000 km per jaar per kWh 0,23 a 5km | € 460,00 |
Totaal | € 4.096,00 |
Maar zuinigeman zou zuinigeman niet zijn om toch ergens op te besparen. En met een private lease auto kan dat alleen op het elektrisch laden. Want 460,- euro voor 10.000 km is een hoop geld, wel gebruiken wij 100% groene stroom deels van eigen windmolen.
Besparen met elektrisch rijden
Besparen op een elektrische auto kan. Een nieuwe energieleverancier nemen waarvan de prijs per kWh minder is dan 0,23 euro of je neemt zonnepanelen en gaat je eigen elektriciteit opwekken. Je rijstijl veranderen waardoor je meer km uit je batterij van de elektrische auto haalt niet te hard rijden en eco style rijden, geen verwarming / airco aan. En er is nog een optie en dat is je elektrische auto gratis snel opladen! En dat doen wij uiteraard! Hoe dat gaat leg ik nog wel eens uit in een volgende blog.
Thuis verbruik elektrisch opladen | |
---|---|
Mei 30,4 kWh a 0,23 | € 6,99 |
April 35,9 kWh a 0,23 | € 8,26 |
Totaal | € 15,25 |
Hierboven zie je thuis verbruik elektrische auto opladen. In totaal hebben wij 1206 km gereden in twee maanden en dat voor maar 15,25 euro! Thuis opladen word verrekend met onze energieleverancier. Wij hebben sinds onze elektrische auto geen stroom gekocht bij een laadpaal. Met 1 kWh kan je ongeveer 5 km rijden.
Hoe bevalt het elektrisch rijden?
Zuinigeman heeft helaas geen rijbewijs maar de auto rijdt heel fijn. Vriendlief had hiervoor een handgeschakelde auto en nu rijdt hij in een automaat. De auto hoor je bijna niet, geen pruttelende motor en de auto trekt snel op. Een raar gevoel geeft dat. De auto is spiksplinternieuw en is iets moderne dan onze vorige auto. Wij hebben een basis model die heel uitgebreid is, maar stoel verwarming, inklapbare spiegels dat hoeft voor ons niet. Als de auto maar rijdt.
De Volkswagen e-golf is in de stad en tot 95 km van onze woonplaats prima te doen om heen en weer te rijden. Maar wij rijden ook lange afstanden van 135 km of meer en dan sta je toch wel lang bij een laadpaal om op te laden. Ouderwets tanken kost ook tijd maar elektrisch laden kost gewoon meer tijd. Onze auto kan in de praktijk op 1 volledig geladen accu (35.8 kWh) tussen de 175 en 200 km rijden (getest afgelopen 2 maanden). De elektrische auto kan maximaal 155 km per uur rijden, het mag niet en je accu is dan wel sneller leeg. Als wij over 4 jaar en 10 maanden een nieuwe auto overwegen willen wij een elektrische auto met minimaal actieradius van 350km.
In plaats van te pinnen of cash afrekenen werkt het elektische opladen anders. Je maakt gebruik van laadpassen en elke laadpassen exploitant heeft weer andere tarieven. Er gaat een hele ander wereld voor je open het rijden, het laden en betalen.
Waarom gekozen voor private lease?
Tegenwoordig nemen steeds meer mensen in mijn omgeving een private lease auto, zelfs mijn schoonmoeder rijdt er in rond. Aangezien wij graag elektrisch willen rijden kwamen wij bij uit bij 100% elektrische auto en geen hybride auto. Maar een elektrische auto aanschaffen is duur en dat geld hadden wij niet liggen. En stel als je wel een elektrische auto koopt en de accu gaat stuk dat is het duurste onderdeel van de elektrische auto. En met een kapotte accu heb je er niets meer aan. Wij rijden de komende 5 jaren in de e-golf om te kijken als het ons echt bevalt en door een vast bedrag per maand hebben wij ook geen extra kosten voor de auto. In onze lease bedrag zit onderhoud, wegenbelasting, verzekering en afschrijving auto.
Liever een auto dan autoloos
Voor nu zijn wij tevreden en hebben wij gelukkig weer een auto beschikbaar. Een autoloos leven heb ik altijd gehad tot mijn 26ste. Daarna ontmoette ik vriendlief en werd het reizen gemakkelijker en minder lang. Januari tot maart hebben wij veel gefietst, met de bus en trein gereisd en kostte dat echt heel veel extra tijd. Want niet alle plekken in Nederland zijn makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. En nu staan wij regelmatig lang (50 minuten) te wachten bij een snellaadpaal i.p.v op het station te wachten en praten wij nu met andere elektrische auto eigenaren. Door al die gesprekken krijgen wij juist tips van andere elektrische rijders.
Interessant artikel! Mooi hoe je het onderbouwt met getallen. Het is inderdaad voor jullie een veel betere en prettiger optie om met een elektrische auto te gaan rijden! Ik heb zelf meteen gekeken of het voor ons ook interessant zou zijn, maar op dit moment lijkt onze benzineauto nog goedkoper. Vooral omdat we weinig reparatiekosten hebben gehad de afgelopen jaren.
BeantwoordenVerwijderenGefeliciteerd met jullie nieuwe auto.
BeantwoordenVerwijderenIk was altijd heel positief over een elektrische auto totdat ik een documentaire zag hoe de accu’s gemaakt en gesloopt werden. Ik wacht op de waterstof-auto.
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat je het niet helemaal begrepen hebt. Een waterstof auto is heel vaak ook een elektrische auto. Hij bevat ook elektra motoren, net als de egolf. Het enige verschil is hoe de energie wordt opgeslagen: in een accu of in de waterstof (en met een soort aggregaat wordt het dan weer omgezet in stroom voor de elektro motoren).
VerwijderenWaterstof is veelbelovend, maar in een gezinsauto niet praktisch. Waterstof moet onder druk staan, waardoor je een dure, zware tank nodig hebt. Prima voor een vrachtwagen, niet realistisch op de korte termijn voor een golf.
Er zijn heel veel goede, maar ook slechte kwaliteit accu's te koop. Tesla's hebben hele hoge kwaliteit accu's. Maar b.v. de eerste Nissan leafs hadden een slechte kwaliteit accu. Net als veel elektronica thuis. Ondanks dat waren die oude nissan leaf accu's nog te gebruiken in een 2e leven als backup batterij voor de Amsterdam Arena.
Het gebruik van de huidige soort Lithium accu's is een soort tussenstap. Over 10-20 jaar zal er automatisch een beter alternatief zijn dat beter te recyclen is.
Hallo Zuinigeman:
BeantwoordenVerwijderenIk kan je reksensom niet volgen: je schrijft 1208 kilometer voor 15.25 Euro (66,3 kWh). Dat is 18.22 km per kWh. Elders schrijf je dat je auto ongeveer 5 km op 1 kWh rijdt.
Op een ander punt in je bog schrijf je "10.000 km per jaar per kWh 0,23 € 2.300,00".
Maar 10.000 km bij een verbruik van 1 op 5 betekent 2000 kWh a 23 ct = 460 euro en geen 2300 euro. Zie ik iets over het hoofd?
Hans
Ik denk dat ze een aantal keer gratis (op het werk of bij visite?) hebben kunnen laden. Een e-golf verbruikt ~0.2 kWh/km in de winter en 0.15kWh/km in de zomer, dus 1206 km voor 15 euro gaat je inderdaad niet lukken. Normaal kost dat 40-55 euro.
VerwijderenHans je hebt helemaal gelijk! 460 euro per 10.000 km. Ik ga het zsm aanpassen.
VerwijderenWij laden niet op het werk of bij visite. Je kan op andere plekken gratis opladen. Dat komt in een volgende blog. Wij gebruiken de auto voor prive. Ik rijd niet en vriendlief rijdt als hij vrij is vaak vrijdag tot zondag en als hij vakantie heeft en op feestdagen.
Die 2300 euro staat er nog 2 keer in benoemd, ook na je aanpassing Zuingeman
BeantwoordenVerwijderenVerder ben ik heel benieuwd wat voor auto je hiervoor hebt gehad met dermate hoge kosten per jaar terwijl je max 10k per jaar op de weg zit?
Leuk om jullie verhaal te lezen! Ik had laatst een paar dagen een elektrische auto te leen, omdat mijn eigen auto nog niet klaar stond die ik gekocht had. De garage had per ongeluk de verkeerde dag ingevoerd en dus kreeg ik als oplossing netjes een andere auto mee. De enige automaat die ze hadden staan op dat moment was een elektrische auto en aangezien ik alleen in een automaat rij was de keuze simpel voor ze. Ik vond het ook echt heerlijk rijden, wel ook idd een heel aparte ervaring dat je niet meer voelt dat de auto schakelt!
BeantwoordenVerwijderenVeel rijplezier!
Heb vanuit de lease voor werk een tijdje zo'n plugin hybride golf gte gehad (was nog beschikbaar in de poel). Dat was wel echt een drama als je dat privé moet gaan rijden, extreem veel gebuik op benzine en de radius op elektra was zo klein dat ik er niet eens mee op m'n werk kon komen (laat staan dat ze daar niet eens laadpalen hadden). Nu geen auto van de zaak meer, maar hoger salaris & reiskosten. Wat oudere maar ruime, betrouwbare & relatief (grotere auto's zijn nooit heel zuinig) zuinige auto gekocht. Weinig afschrijving meer op en ik rij hem gewoon tot ie op is. Met redelijk wat km per jaar was dat voor mij goedkoper dan lease van de zaak (en de man het in huis kan een hoop reparaties zelf doen). Maak je weinig km, dan kan private lease inderdaad interessant zijn. Ik denk voor jullie zeker een goede optie.
BeantwoordenVerwijderenLeuk om te lezen! Nog niet in het bezit van een elektrische auto, maar wel aan het twijfelen. De huidige auto uit 2012 vraagt inmiddels wel vrij veel onderhoud en overstappen naar elektrisch is natuurlijk een mooie stap. Nog wel aan het twijfelen hoe dit zou bevallen op autovakantie naar Frankrijk/ Italië, zijn er overal genoeg laadpalen etc. :) toch nog maar eens wat meer over inlezen.
BeantwoordenVerwijderen